Αν αποφασίσατε να κάνετε γιόγκα, ίσως διαπιστώσατε ότι υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη και σχολές γιόγκα. Εδώ θα βρείτε μια περιγραφή για τα επικρατέστερα είδη yoga, ώστε να επιλέξετε το πιο κατάλληλο για εσάς. Ο καλύτερος βέβαια τρόπος για να καταλήξετε στο είδος που σας ταιριάζει, είναι να δοκιμάσετε, ώστε να έχετε προσωπική εμπειρία για το πώς λειτουργεί το καθένα στο νου, την ψυχή και το σώμα σας.

1. Hatha yoga

Πρόκειται για ένα από τα γνωστότερα είδη yoga. Στα σανσκριτικά Ha σημαίνει ήλιος και Tha σημαίνει σελήνη, στοιχεία που αντιπροσωπεύουν την αρσενική και θηλυκή πλευρά μας, τη σωματική και νοητική-συναισθηματική ενέργεια αντίστοιχα. Ο κύριος στόχος της Hatha yoga είναι να επιφέρει εξισορρόπηση των δύο αυτών ενεργειών που ρέουν στο σώμα μας. Σήμερα, όταν αναφερόμαστε στη hatha yoga εννοούμε τυπικά κάθε βασική και κλασσική προσέγγιση που συνδυάζει ασκήσεις αναπνοής και ακολουθία θέσεων. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει και ενσωματώνει Asanas (στάσεις), Pranayama (ελεγχόμενες αναπνοές) και διαλογισμό. Σκοπός είναι η εξάσκηση των θέσεων με μια ήρεμη προσέγγιση και διαλογιστική διάθεση. Ξεκινάει αργά, εστιάζοντας στις αναπνοές και συνεχίζει με την ακολουθία θέσεων, η οποία μπορεί να διαφέρει, καθώς η ποικιλία εδώ είναι μεγάλη. H Ηatha Υoga αναπτύσσει την ελαστικότητα, την ισορροπία και τη δύναμη του σώματος. Συνήθως, προτείνεται σε όσους θέλουν να ξεκινήσουν και να γνωρίσουν καλύτερα τη yoga.

2. Iyengar yoga

Αυτό το είδος εστιάζει πολύ στην ακρίβεια και λεπτομέρεια της κίνησης, αλλά και στην ευθυγράμμιση του σώματός. Καθιερώθηκε από τον yoga master B.K.S Iyengar πριν από περίπου 60 χρόνια. Οι θέσεις διαρκούν περισσότερο απ’ ότι στα άλλα είδη yoga. Σε αυτό το είδος, αργά και σταθερά περνάτε από τη μία θέση στην άλλη, διορθώνετε τη στάση σας, ώστε να υπάρχει ευθυγράμμιση και μένετε εκεί για ένα λεπτό. Ύστερα, χαλαρώνετε με λίγες αναπνοές, πριν προχωρήσετε στην επόμενη. Πολλές φορές, χρησιμοποιείται ειδικός εξοπλισμός, όπως bolsters, κουβέρτες, ιμάντες και  τουβλάκια. Το επίπεδο δυσκολίας προσαρμόζεται και έτσι απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, αλλά και σε άτομα με κινητικά προβλήματα. Λόγω του αργού ρυθμού της και της χρήσης βοηθητικού εξοπλισμού, αποτελεί σπουδαία επιλογή για όσους αναρρώνουν από κάποιο τραυματισμό, γι’ αυτό και σήμερα είναι αρκετά διαδεδομένη.

3. Kundalini yoga

Αποτελεί μια κάπως διαφορετική, εναλλακτική προσέγγιση της yoga, η εξάσκηση της οποίας συγκεντρώνεται στην αφύπνιση της ενέργειας από τη βάση της σπονδυλικής στήλης. Στην άντλησή της προς τα επάνω και την απελευθέρωσή της, με απώτερο στόχο, την επίτευξη αυτεπίγνωσης. Εκτός από τις θέσεις που αλλάζουν με μια φυσική ροή, ένα τυπικό μάθημα kundalini yoga περιλαμβάνει επίσης διαλογισμό, ασκήσεις αναπνοών και τραγούδια (mantras). Η εστίαση βρίσκεται εδώ κυρίως στο εσωτερικό μας κομμάτι και στην ενέργεια που κρύβουμε μέσα μας.

4. Ashtanga yoga

Το όνομα αυτό δόθηκε από τον δάσκαλο Sri K Pattabhi Jois. Αυτό το είδος yoga είναι σωματικά απαιτητικό. Εμπλέκει τις συγχρονισμένες αναπνοές με σταδιακά δυσκολότερες και συνεχόμενες θέσεις. Αυτή είναι μια διαδικασία που ξυπνά το σώμα, μας κάνει να ιδρώνουμε και αποτοξινώνει έτσι τους μύες και τα εσωτερικά μας όργανα. Αποτελείται από έξι σειρές συγκεκριμένων θέσεων που εναλλάσσονται σχετικά γρήγορα. Το αποτέλεσμα είναι βελτιωμένη κυκλοφορία του αίματος, ευλυγισία, καλή φυσική κατάσταση και αντοχή, αλλά και νοητική και ψυχική χαλάρωση. Η Ashtanga είναι ένα δυναμικό είδος yoga.

5. Vinyasa yoga

Δυναμική μορφή yoga που συνδέει την κίνηση με τη ροή της αναπνοής με ρυθμικό τρόπο που θυμίζει χορό. Στη viniyasa yoga δεν μένετε πολύ στην ίδια θέση, οπότε, λόγω του ρυθμού, ο καρδιακός παλμός ανεβαίνει. Ακόμα και η μουσική είναι πιο δυναμική σε σχέση με τα άλλα παραδοσιακά είδη. Εξαιτίας της έντασης και της γρήγορης εναλλαγής των θέσεων, είναι κατάλληλη για μείωση λίπους και για ενδυνάμωση και εκγύμναση πολλών μυικών ομάδων.

6. Bikram yoga (hot yoga)

Ο ιδρυτής της ήταν ο Bikram Choudhury, αρσιβαρίστας και  χρυσός Ολυμπιονίκης. Η Bikram αποτελείται από μια συγκεκριμένη σειρά 26 θέσεων και δύο ασκήσεις αναπνοών, οι οποίες γίνονται σε ένα δωμάτιο με θέρμανση που φτάνει τους 95-105 °C και 40% υγρασία. Όλα τα studios Bikram ακολουθούν κανονικά το ίδιο σετ ασκήσεων με την ίδια σειρά.  Αυτό το είδος yoga είναι αρκετά έντονο και ίσως κουραστικό για όσους δεν το έχουν συνηθίσει. Ωστόσο, συνιστά εξαιρετική μορφή άσκησης, καθώς εστιάζει στη μυική ενδυνάμωση και αντοχή, στην καρδιαγγειακή ευλυγισία και υγεία, αλλά και στην απώλεια βάρους. Επίσης, λόγω της θέρμανσης, περιλαμβάνει και τη διαδικασία αποτοξίνωσης, αλλά και προστατεύει από πιθανούς τραυματισμούς. Θα χρειαστεί να έχετε πιει αρκετό νερό κατά την διάρκεια της μέρας για να μην αφυδατωθείτε και κατά τη διάρκεια του μαθήματος να φοράτε ρούχα που απορροφούν τον ιδρώτα. Επίσης καλό είναι να έχετε μαζί σας ένα αντιολισθητικό στρώμα ή μια απορροφητική πετσέτα.

7. Prenatal yoga (για εγκύους)

Η prenatal yoga είναι μια πρακτική ειδικά σχεδιασμένη για εγκύους. Eστιάζει στην ενδυνάμωση του πυρήνα και της πυελικής ζώνης και δίνει έμφαση στην αναπνοή και την αύξηση της αντοχής. Βοηθάει στην απόκτηση ανθεκτικότητας κατά την διάρκεια αλλά και μετά την εγκυμοσύνη. Επίσης πέρα από τη σωματική υποστήριξη που προσφέρει στις μέλλουσες μαμάδες, τις βοηθά και ψυχολογικά με το να αναπτύξουν περισσότερο την αίσθηση εσωτερικού ελέγχου, δύναμης και αυτοπεποίθησης. Οι ασκήσεις αναπνοών και ο διαλογισμός προετοιμάζουν τις γυναίκες ψυχολογικά και σωματικά και για τη διαδικασία της γέννας.

8. Aerial yoga

Αρκετά διαδεδομένο πλέον είδος, που αποτελεί εναλλακτικό τρόπο προσέγγισης της yoga κι αρκετά διασκεδαστικό. Κατά τη διάρκεια της εξάσκησης, κάθεστε πάνω σε μια υφασμάτινη αιώρα, η οποία κατασκευάζεται από ειδικό ύφασμα υψηλής πυκνότητας και μεγάλης αντοχής. Μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με το ύψος και το επίπεδο δυσκολίας. Σε αυτό το είδος οι ασκήσεις είναι προσαρμοσμένες πάνω στην αιώρα. Οι περισσότερες θέσεις συνίστανται από απλές διατάσεις, ενώ άλλες χρησιμοποιούν την αιώρα ως στήριξη των γλουτών, του αστραγάλου, αλλά και των χεριών για απόκτηση ευλυγισίας και ισορροπίας.

9. Jivamukti yoga

Η Jivamukti ιδρύθηκε το 1984 από τον Sharon Gannon και τον David Life. Είναι ένα μείγμα από Vinyasa flow εμποτισμένη με ψαλμωδίες, χορτοφαγική διατροφή, διαλογισμό και φιλοσοφία. Η Jivamukti είναι μια σωματικά και διανοητικά τονωτική μέθοδος που δίνει έμφαση στις αρχαίες διδασκαλίες ζωντανεύοντάς τις σε ένα σύγχρονο περιβάλλον.

10. Acroyoga (ακροβατική)

Η Acro Yoga είναι μια δυναμική πρακτική που συνδυάζει τη φιλοσοφία της γιόγκα, τη δυναμική των ακροβατικών και διάφορες θεραπευτικές τεχνικές. Αυτά τα τρία αποτελούν τη βάση μιας πρακτικής που καλλιεργεί την εμπιστοσύνη, την διάθεση για παιχνίδι και τη συνεργασία. Δουλεύεται σε δυάδες με δυο βασικούς ρόλους, το flyer και τη βάση. Ο πρώτος βρίσκεται στον αέρα υποστηριζόμενος από τον δεύτερο. Υπάρχει και ο ρόλος του spotter που ουσιαστικά αποτελεί έναν τρόπο επικοινωνίας μεταξύ της βάσης και του flyer, που διορθώνει λάθη και καθοδηγεί.

Όποιο από τα είδη yoga κι αν διαλέξετε, ένα πράγμα είναι σίγουρο: η γιόγκα θα σας προσφέρει αμέτρητα σωματικά , ψυχικά και πνευματικά οφέλη.