To mindfulness (ενσυνειδητότητα) είναι το κλειδί για να αλλάξουμε οριστικά συνήθειες.

Εσείς θέτετε προθέσεις στην αρχή της χρονιάς; Πώς λειτουργεί σε σας αυτό;

Η νέα χρονιά δείχνει να είναι μια καλή στιγμή για να ξεκινήσουμε από την αρχή. Το να θέσουμε στόχο να αλλάξουμε τις παλιές συνήθειες που δε μας εξυπηρετούν πια και να υιοθετήσουμε καινούριες και πιο υγιείς, είναι μια πρακτική που αξίζει τον κόπο. Διαπιστώνουμε όμως, ότι αυτό τις περισσότερες φορές, δεν είναι τόσο εύκολο  όσο νομίζουμε. Οι συνήθειες είναι ισχυρές. Οι επαναλαμβανόμενες πράξεις και σκέψεις καταγράφονται και αποθηκεύονται στο σώμα και στο μυαλό μας. Όσο πιο πολύ τις επαναλαμβάνουμε, τόσο πιο ασυνείδητες γίνονται. Οι συνήθειες αποτελούν το 50% περίπου όσων κάνουμε κάθε μέρα.

Οι περισσότερες καθημερινές συνήθειες, μας είναι αρκετά χρήσιμες. Για παράδειγμα το να κλειδώνουμε όταν φεύγουμε από το σπίτι, το να βουρτσίζουμε τα δόντια μας μετά το φαγητό, το να φοράμε τη ζώνη ασφαλείας ή το να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να είμαστε στην ώρα μας στα ραντεβού μας.

Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλες συνήθειες που δεν είναι τόσο χρήσιμες και που μπορεί να είναι από απλά ενοχλητικές, όπως η συνήθεια να τρώμε τα νύχια μας, έως και καταστροφικές ή απειλητικές για την υγεία τη δική μας και των άλλων (συνήθειες όπως η υπερκατανάλωση φαγητού, αλκοόλ, τσιγάρου).

Συχνά επιλέγουμε την αρχή της νέας χρονιάς για να θέσουμε νέους στόχους και προθέσεις. Παρόλο που οι παλιές, υπάρχουσες συνήθειες έχουν αρκετή ορμή και δυναμική, υπάρχουν εργαλεία διαθέσιμα σε όλους μας, που μπορούν να μας βοηθήσουν να απαγκιστρωθούμε από τα «καλοφορεμένα» μοτίβα. Κατά την άποψή μας, το πιο ισχυρό εργαλείο είναι η συνειδητότητα (mindfulness).

Η δύναμη της επιλογής

Λίγες στιγμές διαλογισμού αρκούν για να καταλάβουμε ότι το μυαλό μας χάνεται σε σκέψεις, ονειροπoλήσεις, υποθετικά σενάρια και συναισθηματικά δράματα κατά το 99,99 % του χρόνου. Μετά δε θέλει πολύ για να καταλάβουμε ότι το 99,99% του υλικού των σκέψεων μας, είναι το ίδιο ανακυκλωμένο υλικό, που επαναλαμβάνεται συνέχεια. Αυτή είναι η δύναμη της συνήθειας.

Καθώς ξεκινάμε να μπαίνουμε σε μια διαδικασία να αρχίζουμε να αποκωδικοποιούμε τα ασυνείδητα μοτίβα των σκέψεων μας και των αντιδράσεών μας, μπορούμε στην πορεία σιγά σιγά να αρχίσουμε να τα αναγνωρίζουμε όλο και νωρίτερα. Αυτό μας βοηθά να σταματάμε να “ταΐζουμε “ τα γνωστά μοτίβα πριν να μας κατακλύσουν και πριν δημιουργήσουν ανθυγιεινές αντιδράσεις και συνήθειες. Καθώς σταματάμε να “ταΐζουμε” τις συνήθειές μας, ανακαλύπτουμε ότι υπάρχει πολύς χώρος για νέα δημιουργική ενέργεια.

Η δύναμη της συνειδητότητας (mindfulness) μας δίνει επιλογή. Οι συνήθειές μας είναι ως επί το πλείστον ασυνείδητες, γι΄αυτό μας φαίνονται απόλυτα φυσιολογικές. Η συνειδητότητα όμως, μας δίνει την ευκαιρία να κατεβάσουμε ταχύτητα και να παρατηρήσουμε τις σκέψεις και τις πράξεις στις οποίες επενδύουμε. Όταν παρατηρήσουμε τις σκέψεις μας- και τη δύναμη που έχουν αυτές στις πράξεις μας – τότε θα έχουμε την επιλογή για το αν θα συνεχίσουμε να τις “τρέφουμε” ή αν θα σταματήσουμε να τους δίνουμε την ενέργειά μας.

Η ενσυνειδητότητα (mindfulness) και οι προθέσεις για τη νέα χρονιά

Οι περισσότερες βαθιά ριζωμένες συνήθειες, προκύπτουν από συνήθειες επιθυμίας ή αποστροφής. Για παράδειγμα, αν θέλουμε  να σταματήσουμε να τρώμε βουλιμικά, πρέπει να αναγνωρίσουμε την ενέργεια της επιθυμίας που κρύβεται κάτω από αυτή τη συνήθεια.

Ας υποθέσουμε πως έχετε μια ξαφνική έντονη επιθυμία να φάτε γλυκό. Όταν σταματήσετε κι αναγνωρίσετε τη βασική ρίζα της ενέργειας αυτής της επιθυμίας και απλά μείνετε με αυτή την ενέργεια, θα την παρατηρήσετε να έρχεται και να φεύγει. Είναι απλά μια επιθυμία. Δε χρειάζεται να κάνετε κάτι γι’ αυτή την επιθυμία.

Αν θέλετε να σταματήσετε μια συνήθεια, παρατηρήστε την ενέργεια της. Όταν αρχίσετε να το παρατηρείτε αυτό, αρχίζετε να αντιλαμβάνεστε τις ενέργειες πίσω από τις επιθυμίες. Επίσης αρχίζετε να είστε πιο συνδεδεμένοι με τον εαυτό σας και τα συναισθήματά σας. Έτσι είναι πιο πιθανό να αρχίσετε να κάνετε συνειδητές επιλογές και λιγότερο πιθανό να ενεργείτε εις βάρος σας.

Η συνειδητότητα είναι μια τέχνη που χρειάζεται χρόνια για να αναπτυχθεί. Βοηθάει όμως πολύ το να θυμόσαστε να είστε επιεικείς με τη διαδικασία αυτή και τον εαυτό σας.

Μπορείτε να ξεκινήσετε με το να παίρνετε λίγη ώρα κάθε μέρα, 5 λεπτά με 1 ώρα. Απλά να κάθεστε σε μια ήρεμη γωνιά του σπιτιού σας και να παρατηρείτε τις σκέψεις σας.

Όταν ξεκινήσουν οι σκέψεις- και θα ξεκινήσουν- δε χρειάζεται να κάνετε κάτι με αυτές. Ακόμα και το να ενδώσετε σε αυτές, το να τις κρίνετε ή το να προσπαθήσετε να τις απωθήσετε τους δίνει ενέργεια. Απλά παρατηρήστε. Να ξέρετε ότι το να σκεφτόμαστε είναι κάτι που συμβαίνει. Κάποιες μέρες οι σκέψεις θα είναι πολλές και ανεξέλεγκτες, κάποιες άλλες ο νους θα είναι πιο ήσυχος. Με τον καιρό οι συνήθειές μας αλλάζουν. Να είστε υπομονετικοί.

Συμβουλές για να μείνετε σταθεροί στις προθέσεις σας

Η συνήθεια της συνειδητότητας (mindfulness) παίρνει χρόνια. Αλλά τι μπορείτε να κάνετε άμεσα για να βοηθήσετε τις προθέσεις σας να γίνουν συνήθειες;

Εδώ είναι μερικές προτάσεις:
  • Να είστε ακριβείς. Είτε η πρόθεσή σας είναι να χάσετε βάρος, είτε να αρχίσετε να κάνετε διαλογισμό, κάντε εικόνα τη συγκεκριμένη κατάσταση που θέλετε να καλλιεργήσετε.
  • Μετά- κι αυτό είναι πραγματικά σημαντικό- σκεφτείτε μια ενέργεια/πράξη που θα βοηθήσει στην επίτευξη της πρόθεσής σας. Πάλι, να είστε ακριβείς.

Δείτε ένα παράδειγμα: ας πούμε ότι θέλετε να ξεκινήσετε να κάνετε πρακτική στο διαλογισμό.

  1. Προσδιορίστε πόσο χρόνο θα θέλατε να ξοδεύετε κάθε μέρα. Λάβετε υπόψη σας τι είναι εφικτό σύμφωνα με το πρόγραμμά σας, τις οικογενειακές και τις επαγγελματικές σας δεσμεύσεις.
  2. Βρείτε ένα σημείο στο σπίτι σας όπου θα βάλετε ένα μαξιλάρι διαλογισμού , ώστε να μη χρειάζεται σκέψη και προσπάθεια κάθε μέρα να βρείτε που θα καθίσετε.
  3. Ορίστε μια συγκεκριμένη και σταθερή ώρα κάθε μέρα. Το να κάνετε διαλογισμό με το που ξυπνάτε το πρωί είναι κάτι που δουλεύει για πολλούς ανθρώπους. Τα τηλεφωνήματα, τα μέηλ, τα γεύματα, οι εξωτερικές δουλειές, οι υποχρεώσεις, είναι πιο πιθανό να προκύψουν αργότερα μέσα στην ημέρα. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, είναι εύκολο να ξεχάσετε την πρακτική σας.

Αν έχετε ήδη θέσει τους στόχους σας, τα παραπάνω μικρά βήματα θα σας βοηθήσουν να μείνετε φέτος πιστοί σε αυτούς.

Καλή χρονιά σε όλους!!!